آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی کیمیا فکر بزرگ

آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی (آزمون عملی)

آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی – عملی برنامه ریزی

آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری شاهد تحولات گوناگونی در ساختار و محتوای خود در دوره های مخنلف برگزاری بوده است؛ این تغییرات را می توان در رویکرد طراحی سوالات آزمون، تعداد سوالات، زمان پاسخگویی به سوالات، تنوع منابع، تغییر سرفصل های آزمون و… مشاهده نمود. اما مهمترین تحول در ساختار آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری را می توان اضافه شدن آزمون تحلیلی-تشریحی برنامه ریزی شهری به آزمون تستی دانست که در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد.

در این تغییر، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری می بایست علاوه بر آزمون تستی همانند داوطلبان سایر رشته ها، در یک مرحله آزمون تحلیلی – تشریحی با ضوابط خاصی نیز شرکت نمایند. ضریب این آزمون در مجموع ۴ بوده و دارای اهمیت بسیاری در نتیجه ی نهایی آزمون داوطلبان محترم می باشد. زمان برگزاری آزمون مرحله ی دوم معمولا با فاصله ی چهار تا پنج ماهه نسبت به آزمون مرحله ی اول بوده و مطابق با شرایط اعلام شده از سوی سازمان سنجش برگزار می گردد.

آزمون مرحله ی دوم (تحلیلی-تشریحی) با توجه به ماهیت آن و تفاوت آن با آزمون تستی و همجنین محتوای سوالات مطرح شده و تعداد ضرایب آن، دارای اهمیت زیادی در نتیجه ی نهایی آزمون دواطلبان می باشد. اکنون و با گذشت چهار دوره برگزاری این آزمون، موارد مختلفی از تاثیرگذاری های مثبت و منفی آزمون تحلیلی – تشریحی بر نتایج نهایی آزمون را می توان ذکر نمود. برای مثال داوطلبانی با رتبه های تک رقمی در آزمون تستی به دلیل عدم توفیق در آزمون مرحله ی دوم، نتوانسته اند رتبه ی تک رقمی خود را حفظ کرده و جای خود را به داوطلبانی داده اند که با رتبه های دو و حتی سه رقمی به دلیل تسلط بر آزمون تحلیلی-تشریحی و موفقیت در آن توانسته اند در مجموع دو مرحله، رتبه نهایی خود را کاهش دهند. از این رو توجه به آزمون تحلیلی – تشریحی و تاثیرگذاری های آن بر نتیجه نهایی دارای اهمیت بوده و نشان می دهد که صرفا با تکیه بر نتیجه آزمون تستی نمی توان به قبولی و کسب نتیجه ی مطلوب نهایی اطمینان حاصل نمود. از این رو کسب آمادگی های لازم به منظور موفقیت در آزمون تحلیلی – تشریحی برای تمامی داوطلبان اعم از رتبه های گوناگون تک، دو و سه رقمی و با پایه های مختلف تحصیلی اعم از رشته های مرتبط و غیرمرتبط دارای اهمیت زیادی است.

برنامه تحلیلی تشریحی برنامه ریزی

آزمون عملی و تحلیلی­­- تشریحی برنامه ­ریزی از سال ۸۹ (کنکور ۹۰) بعنوان مرحله دوم گزینش دانشجویان برنامه ­ریزی شهری، منطقه ­ای ومدیریت شهری ملاک عمل قرار گرفت و تاکنون ورودی های ۹۰ تا ۹۴ از طریق این سیستم مورد سنجش واقع شده­ اند. کیمیا فکر بزرگ بعنوان نخستین مرکز برگزاکننده این دوره­ ها از سال ۸۹ (کنکور ۹۰) تا کنون اقدام به برگزاری این دوره ­ها نموده و به گواه آمار، نتایج نهایی پذیرفته شدگان آزمون سراسری، و نظرسنجی های صورت گرفته به لطف خداوند از بالاترین کیفیت آموزشی در کشور برخوردار بوده است. جهت اگاهی از نتایج در خشان کیمیافکر بزرگ به صفحه نتایج مراجعه فرمایید.
در این خصوص در اینجا سعی می­ کنیم تا به برخی از سوالات متداول دانشجویان پاسخ گفته و چشم­انداز روشنی از این آزمون را ترسیم نماییم.

پرسش­ های متداول دانشجویان:

  • هدف از برگزاری این آزمون چیست ؟
  • چه تفاوتی میان این آزمون و اسکیس طراحی شهری وجود دارد؟
  • چه مهارت­ هایی برای موفقیت در این آزمون لازم است؟
  • آیا صرف اتکا بر سوالات و تجربیات سه سال گذشته برای موفقیت در آزمون ۹۳ کافیست ؟
  • میزان تاثیر این نمره بر رتبه نهایی داوطلبان چه میزانی است؟
  • آیا دانشجویان غیر شهرسازی شانس موفقیت در رقابت با دانشجویان شهرسازی را دارند؟
  • چه عواملی باعث ایجاد تمایز در کارهای ارائه شده می­گردد؟
  • مزیت­ های منحصر کیمیا فکر بزرگ در برگزاری این دوره ­ها چیست؟

اهداف آزمون تحلیلی- تشریحی برنامه ­ریزی

  • سنجش قابلیت­ های تحلیلی- نوشتاری و مهارت­ های کاربردی دانشجویان به عنوان الزام و پیش­نیاز ورود به مقطع کارشناسی ارشد
  • سنجش توانمندی دانشجویان در برخورد مساله محور با موضوعات شهرسازی و پیوند چارچوب ­های نظری معاصر با زمینه ­های کاربردی رایج در کشور (استفاده از نظریه­ ها و روش­ های جدید بصورت کاربردی)

تفاوت آزمون تحلیلی-تشریحی برنامه ­ریزی و اسکیس طراحی شهری

  • تاکید بیشتر بر مهارت ­های تحلیلی و نوشتاری در آزمون تحلیلی- تشریحی در مقایسه با اسکیس
  • تاکید بیشتر بر فرآیندگرایی در آزمون تحلیلی- تشریحی و اتکای کمتر بر محصول­گرایی
  • ارائه طرح بصورت نقشه دوبعدی در آزمون عملی برنامه­ ریزی (عدم نیاز به ارائه راهکارهای سه بعدی)
  • تاکید بر مساله ­گشایی و راه ­حل های منطق­ گرا در آزمون تحلیلی- تشریحی و تاکید کمتر بر راه­ حل ­های شهودی و خلاقیت ­های هنری
  • تاکید بر رابطه فضا- فعالیت در آزمون تحلیلی- تشریحی و اتکای کمتر بر رابطه فرم – فعالیت

مهارت هایی که لازم است داوطلبان فرابگیرند؛

۱- مهارت­ های تحقیقی- نوشتاری

  • طرح موضوع و بیان مساله
  • بازخوانی نظریه های کاربردی و تدوین چارچوب ­های نظری (نظریه ­های محتوایی چون نوشهرگرایی، رشد هوشمند، محلات نوسنتی، پدسترین پاکت، …)
  • آشنایی با ضوابط و الزامات سازماندهی فضایی بر حسب مدیریت بحران، پدافند غیر عامل، اصالت بخشی، بازآفرینی شهری، باززنده سازی، رنسانس شهری و …)

۲- مهارت ­های ترسیمی

  • ترسیمات نقشه ­ای (دوبعدی)
  • استفاده از گرافیک در بیان مفاهیم
  • شیت­ بندی
  • تبدیل نوشتار به جدول و نمودار و کروکی

۳- مهارت ­های تحلیلی

  • تحلیل توپولوژیک، مرفولوژیک و تیپولوژیک فضا و عناصر فضایی
  • تحلیل ساختاری فضا (تحلیل کل و جزء)
  • تحلیل تناسبی فضا
  • تحلیل ساختار جمعیتی و اقتصادی
  • تحلیل موقعیتی فضا (S.W.O.T)
  • تحلیل­ های تصمیم ­گیری چند معیاره (ماتریس اهداف- اقدامات، روش AHPو …)

۴- مهارت ­های تجویزی- رویه­ ای

  • آشنایی با روش ­ها و فرایندهای برنامه­ ریزی جامع، ساختاری و استراتژیک
  • آشنایی با روش­ های چشم­اندازسازی و سیاست گذاری (مدل CDS، اورگون و …)
  • آشنایی با تدوین راهبردها، سیاست­ ها و نقشه­ های سیاست­ گذاری (Policy Plan)
  • آشنایی با سازماندهی فضایی (طراحی ساختار فضایی، پهنه بندی کاربری زمین، طرح­ های تفصیلی و تفکیکی، …)
  • آشنایی با تدوین ضوابط و مقررات کنترل و برنامه ­های اقدام

چند نمونه از درصد داوطلبان سال‌های گذشته که از دانشجویان کیمیا فکر بزرگ بوده‌اند

برخی از درصد ها و رتبه های نفرات برتر آزمون مرحله دوم کنکور ۹۳ کیمیافکر بزرگ
شمارهنام و نام خانوادگیرتبه مرحله اولدرصد مرحله دومرتبه نهایی
۱سارا سرخوش۱۲۱۶۲/۵۴۸
۲مهسا حاجیانی۱۴۰۵۹۶۵
۳پرستو میمنی۱۰۸۵۵۷۰
۴مهرناز شریفی منش۹۳۵۵۴۴
۵محدثه قدیری۶۶۵۵۳۷
۶محمد علی عاشوری۱۸۵۲۸
۷رضا قاضی۱۵۵۱۶
۸طلا دیانتی۲۴۰۵۰۹۸
۹سیما سعادت۵۵۵۰۳۶
۱۰زهرا ادیب زاده۳۲۵۰۲۲
۱۱غزاله قریشی۴۳۵۰۳۰
۱۲احسان فاضلی۸۱۵۰۴۷
۱۳شادی محمدی۷۶۴۸۵۴
۱۴گلشن همتی۱۳۲۴۶/۵۹۰
۱۵مهدی حیدری۱۲۷۴۵/۵۸۱
۱۶مهیار کرامتی۲۶۴۵۲۴
۱۷حسین غزنوی۴۰۴۵۳۵
۱۸پریسا کسائیان۱۳۰۴۵۹۱
۱۹سید حسام الدین دادگستر۱۳۷۴۵۸۵
۲۰شکوه خلج۱۴۲۴۵۱۰۴
۲۱آرش فتح جلالی۲۴۷۴۵۱۰۳
۲۲مرضیه منفرد۱۱۶۴۵۷۲
۲۳بهناز عباس پور۱۶۸۴۴۷۷
۲۴محمد حسین منادی۹۹۴۴۸۸
۲۵لیلا بلندی۷۷۴۳۵۸
۲۶فاطمه فروغی۱۲۵۴۳۷۵
۲۷محمد صابر رضایی۲۳۰۴۲۱۲۰
برخی از درصد ها و رتبه های نفرات برتر آزمون مرحله دوم کنکور ۹۲ کیمیافکر بزرگ
ردیفنام و نام خانوادگیرتبه مرحله اولدرصد آزمون مرحله دومدانشگاه قبولی
۱سمیرا محمودی۱۰۱۱۷۸برنامه ریزی منطقه‌ای دانشگا تهران
۲آیلین شیدایی۲۶۹برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۳رزا درخشان۲۱۶۶۹برنامه ریزی منطقه‌ای دانشگاه تهران
۴صابر زاهد‌پور۲۲۶۶۹برنامه ریزی منطقه‌ای تربیت مدرس
۵مینو توکلی‌زاده۲۵۰۶۸برنامه ریزی شهری علامه
۶سمیرا شاه مرادی۳۳۶۸برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۷امین خاکپور۳۶۶برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۸فریبا اطهری۱۶۶۴برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۹مائده صادقی۱۴۶۰برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۱۰مهنوش حسن خانی۱۱۰۶۰برنامه ریزی منطقه‌ای تربیت مدرس
۱۱مسعود امیدی۱۰۰۶۰برنامه ریزی شهری علم و صنعت
۱۲آیدا برناک۷۸۶۰برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۱۳سلیله جوادی۲۶۰۶۰برنامه ریزی شهری بین الملل قزوین
۱۴سوگند عمرانی۱۰۵۹برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۱۵نگین شهسوار حقیقی۲۸۵۸برنامه ریزی شهری شهید بهشتی
۱۶پریسا حیدری۱۹۳۵۶برنامه ریزی شهری علم و صنعت
۱۷محمد حسین صیادی نژاد۱۹۵۶برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۱۸سمانه علایی۴۵۵برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۱۹سپیده پرهیزگاری۶۰۵۳برنامه ریزی منطقه‌ای دانشگاه تهران
۲۰پگاه افشار۵۴۵۳برنامه ریزی شهری شهید بهشتی
۲۱رضا سبز علی پور۸۱۵۲برنامه ریزی شهری تربیت مدرس
۲۲زهرا گودرزی۸۶۵۱مدیریت شهری دانشگاه تهران
۲۳عاطفه بحیرایی۱۴۶۵۱مدیریت شهری دانشگاه تهران
۲۴آلاله بریمانی۱۵۰۵۰برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۲۵رضا اسدی۹۵۰برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
۲۶نوید مشهدی مقدم۹۰۵۰برنامه ریزی شهری هنر تهران
۲۷نگین فلسفی۱۱۱۵۰برنامه ریزی شهری هنر تهران
۲۸محبوبه شفیعی۱۵۶۵۰برنامه ریزی منطقه‌ای دانشگاه تهران
۲۹فاطمه قناد۳۳۵۰برنامه ریزی شهری شهید بهشتی
۳۰حمید عطایی۱۵۵۰برنامه ریزی شهری تربیت مدرس
۳۱نفیسه زاهد۳۱۵۰برنامه ریزی شهری تربیت مدرس
۳۲فریده احمدلو۲۸۵۰برنامه ریزی شهری تربیت مدرس
۳۳نسیم قاسمی۴۳۵۰برنامه ریزی شهری تربیت مدرس
۳۴بهناز خدادادی۲۴۹۴۹برنامه ریزی منطقه‌ای گیلان
۳۵فردیس سالاریان۷۰۴۹برنامه ریزی منطقه‌ای تربیت مدرس
۳۶لیلا قاسم پور۲۳۴۸برنامه ریزی منطقه‌ای دانشگاه تهران
۳۷محدثه شفیعی۴۷۴۸برنامه ریزی شهری علم و صنعت
۳۸فروغ عطریان۳۰۸۴۸برنامه ریزی منطقه‌ای گیلان

بسته جامع آزمون تحلیلی تشریحی

برای نخستین بار بسته جامع آموزش از راه دور آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی کارشناسی ارشد شهرسازی

کیمیا فکر بزرگ پس از برگزاری موفق و مؤثر بیش از ۲۰ دوره کلاس آمادگی آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی در ۴سال گذشته، امسال برای نخستین بار بسته جامع آموزش از راه دور آزمون تحلیلی تشریحی برنامه ریزی کارشناسی ارشد شهرسازی را ارائه می دهد.

این بسته جامع تمامی نکات آموزشی و ترسیمی لازم برای موفقیت شما در آزمون تحلیلی تشریحی گرایشهای برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری را در بر دارد.

برای مطالعه توضیحات کامل بسته آموزشی بر روی دکمه زیر کلیک نمائید

دانلود فایل رایگان راهنمای آزمون تحلیلی تشریحی

برای دانلود فایل رایگان راهنمای فرایند آزمون تحلیلی تشریحی، اطلاعات خود را وارد کرده و دکمه دریافت فایل رایگان را کلیک کنید. فایل بلافاصله به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود. (توجه داشته باشید به دلیل اینکه این فایل به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود لازم است که یک آدرس ایمیل معتبر وارد کنید)

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)